Garden route

14 april 2018

Ondertussen zit ik al een maand in Zuid-Afrika...
Maandag 2 april vertrok ik van mijn vrijwilligerswerk naar Once, een hostel in het midden van Kaapstad. Na twee weken in een grote groep verbleven te hebben, was het wel eventjes wennen. Vanaf nu begint mijn trip via de tuinroute richting Johannesburg. Alleen. Al hoop ik toch wel dat ik andere backpackers op mijn route zal tegenkomen. Nadat ik me geïnstalleerd had in mijn kamer, zocht ik een plekje in de mooie bar vol plantjes samen met mijn schrijfboek en een pen. Ik was helemaal in mijn gedachten gekeerd. Gewoon ik en mijn pen. Krabbelend op een stukje papier. Mijn veilige haven. Totdat er plots een meisje naast mij stond en zag dat ik Nederlands schreef. "Mag ik naast je komen zitten?" vroeg ze met een Hollands accent. "Ja hoor, tuurlijk!" Lies is haar naam. We hadden een aangenaam gesprek en besloten uiteindelijk de volgende dag Tafelberg te beklimmen. Wat een klim was dat! Met zo'n 30 graden en volle zon kwam ik bezweet en met veel voldoening aan op de top. Wat een uitzicht! Al dacht ik wel dat de Tafelberg echt plat zou zijn. Wel, als je op de top staat zijn er eigenlijk overal kleine heuveltjes/rotsen, met het gevolg dat je geen 360 graden kan rondkijken, wat wel kon bij Lions Head. Misschien daarom dat ik Lions Head toch verkies boven Table Montain. Voor alle duidelijkheid: Tafelberg was echt de moeite! Eens beneden via de kabelbaan, gingen we richting Camps Bay om te gaan uitrusten op het strand.

De volgende dag stond er een dagtour gepland. Eerst ging ik naar Hout Bay en nam ik een boot om naar de zeeleeuwen te gaan kijken. Daarna stopten we bij Boulders Beach waar ik de pinguïns kon bewonderen. De derde stop was het Cape Point natuurreservaat waar we startten met een fietstochtje om dan vervolgens door te gaan naar de vuurtoren en af te sluiten aan Kaap de Goede Hoop. Tijdens de wandeling naar de vuurtoren en naar het zuidelijkse punt waren we zeker niet alleen. We werden vergezeld door bavianen die gewoon naast ons liepen. Gelukkig had ik geen eten meegenomen anders was dat al snel afgepakt. Een beetje vermoeid kwam ik terug aan in het hostel en zo ging mijn laatste avond in Kaapstad in. Samen met Lies sloot ik de dag af met een Springbok shotje. Deels Amarula, deels Pepermint likeur. Typisch van hier en zo lekker!

Donderdag 5 april pikte de Baz Bus me op en was Mosselbaai mijn eerste stop na Kaapstad. De Baz Bus is een soort hop on hop off bus die van Kaapstad naar Johannesburg rijdt. Je kiest een hostel uit de lijst en daar wordt je afgezet. Wil je terug vertrekken? Dan moet je even een mailtje sturen en pikken ze je terug op om naar de volgende plaats te rijden. In Mosselbaai sliep ik in een oude trein aan het strand die omgebouwd is in een B&B. Heel orgineel! De zon was alleen niet echt van de partij. Ik nam even wat tijd voor mezelf, bezocht het Bartholomeus Diaz museum en deed een tourtje op de "Waverider", een soort speedboot die je doet zweven over de golven.

Mijn volgende stop was Wilderness. Ik verbleef weer aan het strand in het Beach House Backpackers, maar helaas was het heel de tijd bewolkt en regenachtig. Gelukkig was er wel een aangename sfeer onder de backpackers. Toen ik met iemand mocht meerijden om naar de wasserij te gaan, besefte ik hoe vriendelijk iedereen is. Soms heb ik het gevoel dat backpackers hun eigen wereldje hebben. Iedereen helpt iedereen, je maakt direct contact met elkaar en de sfeer is altijd top!

Na wilderness vertrok ik naar Knysna en ontdekte ik het mooie waterfront. Mijn vierde stop was Plettenberg Bay bij Albergo for Backpackers. Terug aan het strand en alweer bewolkt. Ik heb een beetje pech met het weer, denk ik. Samen met Duitse meisjes ging ik stand up peddelen, ik verkende het dorpje en liep toch even naar het strand. De temperatuur is ferm aan het dalen en is rond de 20 graden nu. Wachtend op de Baz Bus schrijf ik deze tekst. Die zal me brengen naar The Crags waar ik Lies terug zal ontmoeten. Nog even iets halen in de keuken en daar kijk ik voor de laatste keer naar de spreuk die daar hangt:

"Never give up, great things take time"

Klaar voor mijn volgende stop.

1. Karin:
    15 april 2018
    Dag Mieke,
    ik heb de indruk met jouw eventjes mee op reis te gaan ;-), leuk om jouw ervaringen te lezen.
    Geniet nog van deze fantastische ervaring die je in Zuid-Afrika beleeft. xxx
  2. Noa:
    16 april 2018
    Je hebt één van de mooiste kansen, die het leven je kan geven, gegrepen: vrijheid.
    Ervaar het met heel veel dankbaarheid, vooral naar jezelf want jij hebt dit waargemaakt.
    Ik ben trots op je !
  3. Patricia:
    16 april 2018
    Hey Mieke het doet deugd zo je verhaal te lezen, je geniet er enorm van. Dat haal ik er zo uit, Het is er zo mooi, en idd al een maand weg tijd gaat snel. Je hebt nog 2 maand, doen wat je kan doen en gewoon genieten dikke knuffel van ons